نحوه پرسیدن سؤال در کلاس |
سوال پرسیدن در کلاس بخش مهمی از فرآیند یادگیری است. به روشن شدن شکها، ترویج تفکر انتقادی و تشویق مشارکت فعال کمک می کند. با این حال، برخی از دانشآموزان ممکن است پرسشهای مؤثر را چالش برانگیز بدانند. برای کمک به شما در این تلاش، در اینجا پنج مرحله به همراه 29 نکته در مورد نحوه پرسیدن سوال در کلاس آورده شده است:
مرحله 1: از قبل آماده شوید
- مواد را مرور کنید: قبل از حضور در کلاس، مطالب مربوطه را مرور کنید تا با موضوع آشنا شوید. این آماده سازی شما را قادر می سازد تا زمینه های سردرگمی یا نکاتی را که نیاز به توضیح بیشتر دارند شناسایی کنید.
- نقاط کلیدی را شناسایی کنید: نکات یا مفاهیم کلیدی را که درک آنها برایتان دشوار است برجسته کنید. این به شما کمک می کند تا سوالات خود را در طول بحث کلاس متمرکز کنید.
- سوالات یادداشت برداری: هر سؤالی را که در حین بررسی شما ایجاد می شود، یادداشت کنید. آماده کردن سوالات خود از قبل باعث می شود در طول کلاس آنها را فراموش نکنید.
مرحله ۲: لحظه مناسب را انتخاب کنید
- منتظر یک مکث مناسب باشید: زمانی که مربی مکث میکند یا توضیح مفهومی را تمام میکند، لحظه مناسبی را برای پرسیدن سؤال خود انتخاب کنید.
- از وقفه اجتناب کنید: به زمان صحبت دیگران احترام بگذارید و از قطع صحبت همکلاسی ها یا مربی در حین صحبت خودداری کنید.
مرحله 3: سؤالات واضح و مختصر را فرموله کنید
- مشخص باشید: سؤال خود را به گونهای تنظیم کنید که به جنبه یا مفهوم خاصی که با آن دست و پنجه نرم میکنید بپردازد.
- از زبان واضح استفاده کنید: سوال خود را با استفاده از زبانی واضح و مختصر بیان کنید تا مطمئن شوید که به راحتی توسط مربی و همتایان شما قابل درک است.
- اجتناب از ابهام: هر گونه ابهام را در سؤال خود با دقت در مورد آنچه میپرسید برطرف کنید.
مرحله 4: تعامل فعال
- ارتباط چشمی را حفظ کنید: هنگام پرسیدن سوال خود با مربی خود ارتباط چشمی برقرار کنید. این نشان دهنده توجه است و نشان می دهد که شما فعالانه درگیر بحث هستید.
- از زبان بدن استفاده کنید: از زبان بدن مناسب، مانند تکان دادن سر یا خم شدن به جلو، برای نشان دادن علاقه و مشارکت خود در موضوع استفاده کنید.
- روشن صحبت کنید: صدای خود را واضح و شنیدنی پخش کنید تا همه افراد کلاس بتوانند سؤال شما را بشنوند.
مرحله 5: گوش کنید و فکر کنید
- با دقت گوش کنید: به پاسخ مربی به سوال خود توجه کافی داشته باشید. این به شما کمک میکند پاسخ را بفهمید و احتمالاً سؤالات بعدی ایجاد کنید.
- یادداشت بردارید: نکات کلیدی یا توضیحات ارائه شده توسط مربی را یادداشت کنید تا بعدا مرور کنید.
- درباره پاسخ تأمل کنید: پس از دریافت پاسخ، لحظه ای در مورد آن فکر کنید و مطمئن شوید که آن را به طور کامل درک کرده اید.
نکات اضافی:
- هنگام سوال پرسیدن محترمانه و مودب باشید و لحن مثبت خود را حفظ کنید.
- از پرسیدن سؤال صرفاً به منظور به چالش کشیدن مربی یا نشان دادن دانش خود اجتناب کنید.
- اگر در مورد پرسیدن سوال در حضور کل کلاس مضطرب هستید، بعد از کلاس یا در ساعات اداری به صورت خصوصی با مربی خود صحبت کنید.
- اگر در ابتدا پاسخ را کاملاً متوجه نشدید، از درخواست توضیح نترسید.
- اگر در مورد یک اصطلاح یا مفهوم خاص مطمئن نیستید، قبل از ادامه سوال خود، تعریف آن را بپرسید.
- از مثالها یا تجربیات شخصی برای ارائه زمینه در صورت لزوم استفاده کنید.
- از پرسیدن سؤالاتی که قبلاً در بحثها یا مطالب قبلی به آنها پرداخته شده است خودداری کنید.
- در زمان انتظار برای پاسخ صبور باشید، زیرا برخی از سوالات ممکن است نیاز به تفکر یا توضیح بیشتری از مربی داشته باشند.
- با گوش دادن فعالانه و خودداری از گفتگوهای جانبی به سؤالات سایر دانش آموزان احترام بگذارید.
- اگر چند سوال دارید، آنها را بر اساس اهمیت یا ارتباط آنها با بحث فعلی اولویت بندی کنید.
- در صورت لزوم، سعی کنید سؤال خود را با برنامهها یا سناریوهای واقعی مرتبط کنید تا درک بهتری داشته باشید.
- در صورت نیاز برای کاوش بیشتر در موضوع یا مفهوم خاص، سؤالات بعدی را بپرسید.
- در صورت نیاز به کمک بیشتر در مورد موضوع، از درخواست منابع یا مراجع اضافی دریغ نکنید.
- روشن فکر باشید و نسبت به دیدگاه ها یا توضیحات مختلف ارائه شده توسطمربی.
- مهارت های گوش دادن فعال را با بازنویسی پاسخ مربی تمرین کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی درک می کنید.
با پیروی از این مراحل و نکات، می توانید به طور مؤثر در کلاس سؤال بپرسید، درک خود از موضوع را افزایش دهید و فعالانه به محیط یادگیری کمک کنید.
سه مرجع معتبر که در تهیه این مقاله از آنها استفاده شده:
- «راهنمای پرسیدن سؤال در کلاس درس» دانشگاه هاروارد: این راهنما بینشهای ارزشمندی را برای پرسیدن سؤالات مؤثر در یک محیط آکادمیک ارائه میکند و نکات و راهکارهای عملی را برای دانشجویان ارائه میکند.
- «تکنیکهای پرسشگری مؤثر برای بحث در کلاس» دانشگاه استنفورد: دانشگاه استنفورد منبع جامعی را ارائه میکند که تکنیکهای مختلف سؤال را تشریح میکند که یادگیری فعال و مشارکت در کلاس را ترویج میکند.
- «پرسیدن سؤالات خوب» دانشگاه کلمبیا: دانشگاه کلمبیا راهنمای دقیقی در مورد پرسیدن سؤالات خوب ارائه میکند و بر اهمیت وضوح، ارتباط و مهارتهای تفکر انتقادی در پرسشگری مؤثر تأکید میکند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1403-03-26] [ 06:11:00 ب.ظ ]
|